måndag 20 april 2009

Tacksamhet!


Idag har jag haft PT kund utomhus och vi har promenerat längst med älven, pratat motivation, träning, mat, målsättning m.m. Det slog mig när jag åkte därifrån att jag är så tacksam. Tacksam över alla de människor jag möter och får ta del av deras livshistorier. Det är ofta känsliga ämnen som tas upp och det gäller att hitta en balans mellan att vara ödmjuk, lite provocerande, en god lyssnare, ge "lagom" med råd och låta individen hitta just sin lösning. Det är otroligt vad mycket vi människor har inom oss!! Vi som arbetar med dessa personer behöver bara lära oss vilka knappar vi skall trycka på, vilka frågor vi skall ställa för att de skall komma fram själva till hur de skall gå tillväga med sitt förändringsarbete. Ibland vill man bara rabbla ur sig allt man tycker de borde göra, men vad händer oftast då? Personen går lättare i försvar, hittar anledningar till att det inte går o.s.v. Ett tips är att vänta med råden och verkligen bara våga vara nyfiken på vad som finns innaför skalet hos den person du lyssnar på. Så när du äntligen frågar "vad skall du göra åt detta?" då svarar de oftast precis det du från början velat ge dem som råd :) Men helt plötsligt är det de självka som kommit fram till det, tilltron och självkänslan ökar hos dem och chanserna är så otroligt mycket större att de lyckas!

5 kommentarer:

  1. Godmorgon

    Tacksamhet är de många som borde känna, mycket lättare att tänka positvit och se framåt om man känner tacksamhet över hur bra man egentligen har de=)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad glad din kund blir om h*n ser det här efter ert möte idag! :)

    SvaraRadera
  3. ja om hon hade läst det;) vet inte än hur man skall marknadsföra bloggen, haha!

    SvaraRadera
  4. Kanske med hjälp av facebook på nåt sätt, det har ju de flesta idag.

    Annars får man en ganska snar träff på bloggen om man googlar ditt namn, vilket jag antar säkert en del kunder gör, så då hittar man ju också hit! :)

    SvaraRadera
  5. jasså, haha. vad roligt det visste jag inte. Har så mycket att ta tag i nu med marknadsföring o.s.v.:))

    SvaraRadera