onsdag 1 april 2009

Kesella"glass"

Kesella är en färskost som är mycket användbar. Inte bara i pajskal eller bullar för att kunna minska fettmängden. Varför inte göra kalla såser av den? tänk dock på att använda något sött för att få bort den lite sträva konsistensen när du väljer den 1%-iga. T.ex Thai sweet chilisås, eller en nypa socker helt enkelt efter att du kryddat kesellan. Jättegott att klippa ner örter (eller ha torkade), blanda i mager fetaost, strimlade soltorkade tomater, grovhackade oliver m.m. Låt fantasin sprudla!

Glassen som jag brukar kalla det (min sambo påminner varje gång att det INTE är glass) tycker jag är supergod att äta på kvällen som mellanmål. Ger massa protein och dessutom vitaminer, mineraler och antioxidanter från bären. Låt väl smaka.
2 port:
1 burk Kesella 1%
Valfria frusna bär, gott med blåbär och/eller lingon tycker jag
1-2 msk mjölk, gärna mellanmjölk
Sötningsmedel, t.ex. canderell.
Eventuellt proteinpulver med vaniljsmak (detta behövs absolut inte men om man vill prova och ändå har hemma så varför inte)

Blanda allt i en mixervänlig bunke. Använd stavmixer eller matberedare om du inte har stavmixer och mixa till en slät och krämig "glass". Ät direkt, annars smälter den som glass gör:) Ha i mer bär, sötningsmedel, mjölk om det behövs. Smaka alltid av maten innan du äter eller servera den!

3 kommentarer:

  1. Keep up the good work! Lizzy

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag det ska jag!! :)) //Walle

    SvaraRadera
  3. Är det så nyttigt med konstgjorda sötningsmedel typ canderelle? Jag skulle föredra sötning i form av agarve eller liknande produkter. Bara ett tips

    SvaraRadera