tisdag 7 april 2009

Grava egen lax till påsk!


Snälla köp inte den hemska färdiggravade laxen nu till påsk. Visst har en en bit lax i frysen som bara väntar på att få bada i salt och socker? Vi har fryst in en hel sida i helgen och i morgon tar vi nog upp den och fravar den. Sedan sex år tillbaka är favoriten ingefära, apelsin, whiskey eller cognaq (felstavat). Blir så ljuvligt gott!!! Skall försöka leta reda på recept men om man vill grava själv skall man tänka på följande: Frys fisken i minst tre dygn för att ta död på eventuella parasiter (listera). Grava laxen från ett grundrecept, om du tar för mycket salt blir den rimmad istället och för mycket socker kommer ge mat åt bakterier och du riskerar att få en gammal fisk som alla blir dålig av. grundrecept + egen smaksättning är nyckeln till den godaste laxen du någonsin ätit. Sedan kan du alltid steka gravad lax om du blir trött på den, jättegott!! Tänk på att inte salta den bara, det finns ju redan där. Kom gärna med recept på vad just du tycker är gott på påskbordet!

4 kommentarer:

  1. Underbart med ett tips på gravlax Emma! Jag har såklart en filésida som ligger och väntar i frysen sedan tre dagar på att bli gravad. Jag brukar ha använt gin och enbär men är lite less på det och vill gärna prova nåt nytt - och nu vet jag ju precis vad jag ska testa!! Fram med sambons fin-whiskey, jiihiii!=) Hoppas ni får en riktigt skön och avkopplande påsk. Kram från mig

    SvaraRadera
  2. ja, denna variant har vi gjort i fyra år men tröttnar aldrig! Viktigt dock att ta mycket av alepsinskal som man helst cicelerar för att undvika det vita från skalet samt mycket finriven ingefära, färsk! Whiskeyn häller vi på lite lite i morgon då laxen släppt den mesta vätskan, så det inte hamnar vid sidan om. Lax är det enda jag behöver på påskbordet!

    SvaraRadera
  3. Heej Emma! Hade jag fått syn på er tidigare idag på cykeln hade jag ju kunnat stanna till och surra. Men du är ju nästan oigenkänlig i din nya korta frisyr:)

    Laxen blev helt underbart god, med bra smak av apelsin och ingefära, tack vare att jag hade rätt så mycket rivet skal som du skriver. Däremot missade jag det där med whiskeyn, den rann nog av under gravningen men nu vet jag till nästa gång jag ska grava att jag ska hälla på lite kanske samma dag man ska börja äta den! För övrigt så kan jag inte få nog av lax, har idag bakat en hel filésida i ugnen med bara enkel och god kryddning och förutom den goda gravlaxen under helgen har vi också hunnit med att inmundiga en måltid med varmrökt lax. En marockans afton med couscousfylld lammstek och massa annat gott ingick också i påskmaten, det var inte heller helt fel:)

    Hej svejs!

    SvaraRadera
  4. Stina: Jag kände ju knappt igen dig heller! Vi var på väg och ha hundkurs på stan och det tog på krafterna vill jag lova..Han fyllde ett å torsdags och nu är allt annat så intressant förutom husse och matte :S

    Låter underbart gott med maten och ja, laxen blir bättre om man häller på whiskey eller liknande samma dag eller dagen innan. Jag skall nog äta lite gravad lax nu till kvällsmat:) Äter tyvärr alldeles för lite lax fast jag älskar det! Såg att även ni skall skaffa hund, underbart!

    SvaraRadera