torsdag 23 april 2009

Morgonträning, bra eller dåligt?



Att träna på morgonen är för många ett fenomen som de aldrig någonsin skulle kunna tänka sig. På iksu där jag arbetar har vi öppet från 06,30 och det är förvånande vad många som tränar i gymmet på morgonen, kul tycker jag! Fler och fler i övre medelåldern har fått in rutin på att starta dagen med ett träningspass och även på det sättet vakna till, få det bort gjort (då inte alla tycker det är lika kul som mig) och ge sig själv lite egentid på morgonen. Jag själv tränar ganska ofta morgonpass, dock inte kring 06,30 då hunden alltid skall ut först och det brukar stå på mitt schema då Magnus nästan alltid går på lunch med Asco. När jag tränar styrketräning på morgonen vid 8 tiden brukar jag inte äta frukost innan utan dricker istället under passet kolhydrater och protein. EFTER passet äter jag istället gröten. Nu är det säkert många som tycker detta låter konstigt. Men för mig funkar detta utmärkt. Om jag skulle äta mat precis innan jag går till träningen skulle jag ändå inte kunna använda den som energikälla då spjälkningen, absorbtionen till blodet och transporten till cellen tar längre tid än så. Därmed är det vettigare att fylla på eferåt under förutsättning att du har lagrad energi att använda på morgonpasset då.


När det gäller kondition har vi framförallt spinningpass på morgonen idag precis om en timma skall jag prova. Har kört det någon gång förut men var inte så nöjd över min prestation. Jag tror dock att det handlar om vanan, min kropp vill helt enkelt hellre ut och gå för att sedan ligga i bänkpressen på morgon än att köra ett högintensivt spinningpass. Vi får se idag hur det går, sitter just nu och laddar med kaffe:) Skall givetvis göra iordning en drink att ta med och zippa på under passet, plus saltvatten så jag inte förlorar alltför mycket vätska och salter. Brukar få dödens huvudvärk efteråt annars, ni som inte sett mig träna vet inte om att svetten bokstavligen sprutar. Jag vill härmed slå ett extra slag för just morgonträning. Prova om du inte redan gjort det!

6 kommentarer:

  1. Godmorgon
    Hoppas de gick bra på spinningen.
    Jag funkar likadant, protte och kollisar under och sen en rejäl frulle efter.=) Toppen att komma igång på morgonen.

    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Så underbart! Spinningen gick kanon, hade sån ork och blev riktigt taggad!:)) fastade dock med både Lina och Rookie efter och snackade så nu är det dags att starta jobba! Rätta tentor står på dagens schema bl.a. Ha en härlig dag du oxå!

    SvaraRadera
  3. Funderar på nåt liknande med ett högintensivt pass på morgonen. Vad för sorts saltvatten kör du med? Blandar du bara vatten o salt eller tillsätter du nåt mera?

    SvaraRadera
  4. Hej Christoffer! Saltvatten är bra dels för att glukosen i drinken tas upp snabbare tillsammans med natrium i saltet men även för att hålla kvar vätskan i blodet (risk annars att vi kissar ut en stor del) samt återställer de salter vi förlorar genom svettning. Ta ca 1 kryddmått salt per liter vatten, men jag brukar faktiskt ta lite lite mer... men det är ju jag det. Skall man köra högintensivt träningspass på tom magen bör man dock vara noga med att äta på kvällen innan läggdags samt eventuell inta kolhydrater under passet eller precis efter. Lycka till!!

    SvaraRadera
  5. Aha ok. Duly noted. Jo, kan hålla med dig om att köra pass på morgonsidan så är det viktigt med vad man äter på kvällen. Ska till Anders imorgon så ska ta upp lite saker som dykit upp i min tankevärld. Vilken intressant blog du har! Är signad som follower på din med nu :).

    SvaraRadera
  6. Christoffer: Kul att du gillar bloggen! Tanken är att den skall handla om mina största intressen: träning, mat, hund, tankeverksamhet, träning, mat, hund, tankeverksamhet o.s.v.:) Hälsa Anders från mig;)

    SvaraRadera