söndag 26 april 2009

då var det glassen igen..

Inget recept direkt men måste bara återigen tipsa om den glasslikande desserter som jag gjorde igår. Använde den finska kesellan jag har som är lenare och lite syrlig, god! Frusna hallon, en skvätt mjölk, vaniljsocker och kardemumma (plus lite sötningsmedel;)) och tjoff in i mixern. Mums! Nästa gång skall jag prova hallon och färsk ingefära tänkte jag, finriven. Blir nog supergott, återstår att se. I morse drack jag morotsjuice som jag bara älskar, tyvärr är den ju så dyr att det bara går att köpa när ica kvantum har sänkt priset:)) Den får mig att tänka på våran råsaftcentrifug vi hade när jag var liten och jag till råga på allt såg jag niklas mat igår där han använde just en sådan. han gjorde en kall soppa på selleri, äpple och pepparot, det lät gott tyckte jag! Får väl önska mig en råsaftcentrifug i 30-års present;)

4 kommentarer:

  1. Godmorgon
    Vad är de för finsk kesella du använder dig av?

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Hej! Mejeriet heter milbona och jag har köpt den nere i ö-vik på lidl:) Var där nere och undervisade några dagar och hittade då denna underbara kvarg. den är mindre än 1% fet och 12 % protein samt relativt lite laktos i för den som är känslig. När jag gör "glassen" är det viktigt att bären är frusna, annars blir det yoghurt, vilket iofs också är gott! Lidl skall ju öppna här också snart på ålidhem, tycker det egentligen är en kass affär full med läsk och godis men det finns ibland bra grönsaker och nu då kesellan:)

    SvaraRadera
  3. Men då tror jag att jag provat den, den är riktigt bra i pris oxå och tror att den är i större förp. Håller med om själva butiken..inte så mycket att hurra för, leder inte till inspiration i köket direkt, hi hi.

    Brukar ha lite flytande honung ibland, samt variera bären, gillar blåbär och hallon nästan bäst=) Härligt att sommaren är på väg, en underbar tid att se framemot! Dock lär jag gå runt och svettas och vanka fram som en liten anka, hi hi.

    SvaraRadera
  4. Ja, den soppan Niklas gjorde såg god ut! :) Råkade bläddra förbi just då, jag med.

    Gott med kall soppa till sommaren med.

    Gött, då har du önskelistan klar inför september ;)

    SvaraRadera