lördag 16 januari 2010

Synden straffar sig själv!

Ja, igår åt vi kebab till middag. Hävde dessutom i mig massa Sprite Zero, åt lite choklad och dessutom ganska sent. Allt för att framkalla halsbränna (och viktuppgång....) Det var ju ändå lördag och vi försöker hålla oss till max en dag i veckan med skräpmat, blir sällan men då och då är det skönt att slippa laga mat. Nog bortförklarat;) Jag har halsbränna!!!! Fick gå upp i natt och ta Gaviskon plus att jag i tröttheten sköljde ner mitt levaxin med sprite zero:( Det blev som ett skum i hela munnen av gaviskonen + kolsyran, haha. Startade dagen med kaffe, dessutom en liten blodapelsin. ALLT men skall undvika för halsbränna har jag nu intagit under mindre än 12 timmar. Jag skall snart gå och äta min frukost med yoghurt som kan lindra lite. Men uch vad obehagligt det är! Fast nu motiverar detta mig istället att inte stoppa i mig för mycket kaffe. Däremot vill jag inte sluta med apelsinerna så jag frå helt enkelt hitta ett sätt att äta dem, kanske tillsammans med något som neutraliserar. Magmunnen är ju hormonellt påverkad och förslappad under graviditet så därmed är man extra känslig. Plus att livmodern nu trycker uppåt en del och påverkar ännu mer negativt. Tips är att äta små måltider, undvika sånt som förslappar magmunnen ännu mer som ex:
Fet mat (kebab;)), kaffe (mums!), choklad (igår...), vitlök och stark mat, rökning och alkohol (blä just nu ändå:)), syrarik mat som citrusfrukter (MUMS!!!), hårt stekt mat kan även förvärra.

Att inte äta för sent på kvällen, ligga högt med huvudet kan hjälpa. För min del blir det total avhållsamhet från dessa gifter;) Utaom lite kaffe och apelsin då..


Sitter redan och jobbar, Magnus har åkt iväg till jobbet så då passar jag på också. Skall koka massa svarta bönor idag, så sugen på bönsallad. Lägger in recept om det blev gott. Fortfarande besviken över att jag inte beställde den där snygga ulljackan och boleron igårmorse. När vi kom hem från stan var den slut:( I-landsproblem...

4 kommentarer:

  1. Hoppas du känner dig bättre snart!!

    SvaraRadera
  2. Kebab är så gott då och då:) Skit att du fick en massa halsbränna.
    Vet du..när ungen bestämmer sig för att komma ut och din mage blir "tom" så känns de underbart eftersom de trycker inte någonstans, man kan andas djupt igen och av den anledningen känner man sig "vältränad" med flåset..dock har man ju inte flås men de är en skön känsla:)

    Här blev de ett glas vin till köttet igår, mycket gott var de! Tack för tipset!

    Ha en fin dag och hoppas de känns bra nu.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Tack, vad gulliga ni är! Känns faktiskt bättre, tog yoghurt och skippat kaffet. Skall snart göra bön och rissallad (kokade svarta bönor som jag älskar:)).

    SvaraRadera
  4. Ja gastrit verkar vara en högst otrevlig åkomma. Fy! Kunde känna tendenser i förrgår kväll när jag lagt mig. Men inte mer än så *håller tummarna*. Tänkte faktiskt köpa gaviscon så jag har hemma. Ska ändå till apoteket och hämta ut mer Levaxin, och järntabletter. :)

    SvaraRadera