söndag 10 januari 2010

sömn och talböcker gör dig frisk!

Ja, så känns det! I princin låg jag i sängen hela dagen igår. Min kropp sade till ordentligt (och Magnus;)) att jag inte ens skulle upp och laga mat. Jag vaknade för att somna om under hela förmiddagen fram till lunch. Vad så avkopplad och kände hur mycket jag behövde det. Jag har börjat lyssna på talbok och finner det så otroligt avkopplande så jag somnar mellan varven :) I vilket fall som helt känner jag mig ytte pytte lite bättre nu på morgonen och jag hoppas att det går åt rätt håll nu. Skall hålla mig inomhus dessa dagar även om jag skulle känna mig lite bättre för denna gången ska ja bara bli frisk. Nästa måndag skall jag ju vara på plats på göteborgs universitet och undervisa, tjoho! och måste då vara klar i rösten iaf. det ska bli jättespännande och jag vill verkligen hålla hela vägen!

Avspänning och avslappning har inte direkt varit min grej, klara knappt av att stretcha efter passen. Inte för att jag är rastlös, jag är nog mer sån av naturen. Och nu under graviditeten bestämde jag mig tidigt för att verkligen TRÄNA på avspänning. Fick mindfullness bok av mamma, köpte gravid yoga dvd, böcker kring ämnet men hur tror ni det har gått? Yogan kommer ja ta upp så fort jag blivit frisk för den hann jag knappt börja med. Men varje gång jag skall "spänna av" så hamnar jag i andra tankarm det går helt enkelt inte att inte tänka på någonting!! Tills jag hittade talbokens värld. Jag pluggar bara in mp3:n, blundar och sedan är jag...avspänd :) Ok, jag tänker ju på massa annat aom att det är en fördel om man hänger med i handlingen men det handlar inte om MIN värld. Det är det jag tror är viktigt, att faktiskt koppla bort alla mina måsten, planeringar, oro m.m. Så ett hett tips är att lyssna på talbok, för mig är det underbart! Den jag lyssnar på nu är "män som hatar kvinnor" och jag har två följetongar framför mig. Har sett filmerna och de var grymma men böckerna är så mycket mer..


Idag blir det jobb hemma för hela slanten, skall komma igång nu tänkte jag. Jag precis druckit upp den sista droppen kaffe men det finns risk att jag hämtar en till, en liten bara ;)

2 kommentarer:

  1. Hej Emma

    Jag är oxå sån..man gör allt snabbt och stretchingen glöms bort..vet inte varför, är inte heller rastlös, har bara annat jag vill göra efter träningen och de lockar mer, hi hi.
    Nu ´när jag fått Emmy så är de viktigt att bara kunna sitta på röven eller vila när hon sover oxå.. även om jag nu passar på att träna första sömnperioden hennes på dagen men oftast så hinner jag med att sitta en stund för mig själv ändå..jätte viktigt. Men man känner bara själv vad man behöver och de gäller att lyssna på kroppen sin:) Jag har snabbstädat nu och sitter här framför datorn med 3 koppen idag och nu kopplar jag av.. vet att jag inte behöver göra ett skit och känner mig lugn av att veta att jag rockat loss med dammsugaren och moppen snabbt, superrent!? Nej med de duger;)
    Jag skulle vilja kunna meditera, att bara sitta rätt upp och ner och koppla bort allt, en dag så kanske jag kan de..gäller väl bara att träna på de:D Tror de är jätte nyttigt!

    Krya på dig tjejen.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh vad tröttsamt! Hade lagt in en kommentar nu igen här som bara försvann. Så mycket kloka ord jag fick till dessutom ;) det jag skrev var att problemet för mig är att jag vill PRESTERA och kunna se och mäta resultat. Det går ju inte när man skall ha avspänning, eller? :) Därför passar styrketräning mig perfekt, jag tävlar mot mig själv hela tiden och sätter upp mål inför varje pass, vad jag skall köra, hur det skall kännas m.m. Åh vad jag längtar! har inte ens kunnat gå en riktig promenad de senaste två månaderga p.g.a. mitt virus. Och jag som hade en plan med allt. Hur jag skulle träna under graviditeten, vad jag skall äta och inte (vilket iofs har gått jättebra!), viktuppgång m.m. Men det blir ju inte alltid som man planerat och då borde jag lära mig någon gång att kanske inte planera in i detalj så..

    Kram!!

    SvaraRadera