onsdag 6 januari 2010

God morgonkaffe :)

Sedan vi köpte våran mocca master har jag helt gått över till kaffe igen från Te. Drack ju mängder med kaffe innan graviditeten och var faktiskt oroad hur jags kulle klara av att minska ner på mängden koffein. Ganska naturligt var jag inte sugen på kaffe de första tre månaderna MEN dock otroligt koffeinberoende. Jag pyttsade i mig lite koffeintabletter, framförallt innan träningen men noga att aldrig gå över 200 mg/dag. Dock kan man som gravid inta 300 mg utan att överskriva maxgränsen. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe men hör och häpna med 1,5 dl i vardera!!! I mina koppar innan graviditeten drack jag ur stora glas som rymde lite knappt 4 dl. På morgonen kunde det bli 1,5 glas ibland, hihi.

Allt eftersom tiden gick lade jag av helt med koffeintabletter också och drack nästan bara te som visserligen också innehåller lite koffein (svart och grönt gör det, rött gör det inte). Jag kunde komma på mig själv hur pigg jag ändå var utan koffeinet, härligt!
Men nu som sagt är jag kanske lite tillbaka på banan men dricker max 2 koppar om dagen. Det är mest känsligt i början av graviditeten med för mycket koffein då man sett ökad risk för missfall. Men vi får inte glömma att fostret påverkas av koffein inne i livmodern genom att sova sämre, kan få stört beteende (och det vill vi ju inte ;)) och bli allmänt orolig av för mycket koffein. Så om du dricker mycket kaffe, försök byta ut någon kopp mot rött te eller annat du upskattar. Så fort bebben kommit ut är det fritt fram att klunka kaffe igen. Väldigt lite av koffeinet får över i modersmjölken nämligen. Nu skall jag i alla fall hämta en liten påtår och starta igång dagens jobb!


4 kommentarer:

  1. Åh vad bra att höra, jag har ¨hållit nere de fortfarande, 2 koppar här varje dag..ibland har ja fuskat med 3:) Skönt att höra, dock är inte våra koppar heller små, hi hi.

    Hoppas du mår bra annars i dag.
    Skickar en kram från ett på tok för kallt ume!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har tydligen inte lärt mig detta med bloggande än, lade in en kommentar till dig här men den verkar ha försvunnit :( Koffein går bara i små mängder över i bröstmjölken, en del upplever dock att deras barn blir mer oroliga när/om de dricker mycket kaffe men man vet inte vad det beror på. kaffe är ju så underbart gott!! men just nu får jag varva mellan ånga med eteriska oljor, kamomillte och nyponsoppa för min hals. Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är häftigt det där. Att kroppen säger till vad den inte vill ha, genom att man inte blir sugen. En kopp om dagen, men vill jag lixom inte ha.
    Vilket datum är det dax för er?
    Trevlig helg:)

    SvaraRadera
  4. Vi ska ha 6/4 så det är några veckor kvar men hoppas det går fort för jag är sååå less på denna kropp nu! beror säkert mycket på att jag varit sjuk så länge. Längtar efter utevistelse med hunden, gymmet, sova gott (fast det lär dröja kanske...) m.m. men samtidigt är det nog nyttigt för mig detta, jag inbillar mig det iaf. Vilken vecka är du i då? Spännande!!! Trevlig helg!

    SvaraRadera