torsdag 14 januari 2010

Godaste gröten:)

Idag tänkte jag att "jag måste sluta skriva om mat på bloggen". Och nu när jag dessutom inte kan träna och skriva om det blir det ju ännu värre:)) Men det är svårt! Både jag och magnus arbetar med nutritionen på något sätt och vi pratar otroligt mycket om det på dagarna. idag på väg hem från föräldrarutbildningen (som för övrigt var mycket medioker, enda som var bra var förlossningsfilmen:)) började vi diskutera kolhydratkoncentrationen på sportdrycken vi ska ha med till förlossningen ;) Jag vill inte ha för stark om magen börjar krångla men hade ju inte tänkt på att vi ska köra med maltodextrin och då kan man hålla en högre koncentration utan att riskera magknip. Och ja, det var Anders som påminde mig om det, han ska nämligen också blanda kolhydratpulver snart:)) Ha ha, vi är sjuka! Det var så härligt att prata med honom, många gapskratt rakt ut och alltid när vi lägger på känner jag hur stark saknaden är efter honom. Men förhoppningsvis får vi ses till sommaren. Kortet är från 05 och jag ser inte riktigt ut så idag men det kommer..det kommer tillbaka:)

Jag är otroligt trött på dagarna nu men det är kanske inte så konstigt, är ju i vecka 29 nu och dessutom en utdragen infektion i kroppen. Magnus är underbar som sköter allt jag inte kan just nu.

Mitt mål är att komma igång med promenader innan förlossningen och även yoga lite, har bestämt mig för att inte blir besviken (men det kommer ja bli ändå) om jag inte kan ta upp gymmet igen innan. Måste bli frisk först och dessutom hinna stärka immunförsvaret lite innan det som komma skall. kommer även vara en del heldagar i Göteborg på jobbet och då går mycket energi till det också. Trodde aldrig jag skulle tänka såhär "målet är att promenera", haha men är man sjuk och gravid så är man. Jag kommer ha mycket tid sedan efter att cykla, slänga med kettlebells, dra, pressa, pumpa ja allt som är så underbart! Längtar så otroligt!!!

Låg idag och tänkte på alla gånger jag körde i kamphallen på iksu ensam. Bar in skivstänger, bollar, kettlebells och körde som f*n med vrålhög musik i lurarna. Styrketräning har alltid varit en jättestor del av mitt liv sedan jag började 96 och har varit både min terapi i jobbiga tider och min glädje i härliga tider. "När man mår som sämst lyfter man som tyngst" har jag alltid sagt och då börjar jag fundera på varför jag blivit så stark;)


Nu blev det lite träningssnack ändå, kul! Man kan ju faktiskt skriva om det fast man inte just nu kan utföra det:) Nu till gröten. Ingen inspiration för middag så Magnus förslag var "lyxgröt" och ägg på hårdbröd. Lyxgröt är grahamsgröt för oss men idag var nästan grynen slut. Då kom jag på den fiffiga iden att smula ner havregryn och det blev såååå gott! Prova om du inte gjort det. Koka gröten enligt anvisning på paketet men byt ut en del av grahamsgrynen mot smulade havregryn. Mums!

7 kommentarer:

  1. hahahaha!!!! skattade gott när ja läste om kolhydratkoncentrationen på drinken till förlossningen!! typiskt Emma grej..jag körde med piggelin å saft!! kram

    SvaraRadera
  2. Ha ha! det är ju skitbra med sportdryck Emma men piggelin och saft är inte så dåligt heller. Får man ha med mat? tänkte typ banan och sånt, eller man kanske bara får inta flytande föda? Börjar kännas att det närmar sig nu. Saknar dig! kram

    SvaraRadera
  3. ja, jag förstår verkligen att detta är en tuff utmaning för dig. Kan själv tänka mig hur jag själv skulle känna det *burr*. Även om man tar igen det sen. osv.. Så är det känslan här och nu. Att inte kunna träna NU!
    Vilken resa detta (grav) har varit på ALLA plan. Finns ju vissa som tycker att dessa 9 mån går jättefort(???). Jag tycker det var evigheter sedan jag kissade på stickan. Hade en förvirrad semester(plussade dagen innan sem). Men nu börjar man skymta slutet.

    SvaraRadera
  4. Man får ha med sig vad som helst..jag fick då piggelin å saft av dom på förlossningen. hade köpt en massa godis som jag skulle ha men det glömmde vi i bilen! å vad jag skulle vilja komma å träffa er å se magen!! kram vännen

    SvaraRadera
  5. Carro: Ja vilken jävla resa rent ut sagt...Inatt har jag haft så ont i ryggen att jag till slut fick lägga mig på hårda soffan och då kändes det lite bättre. Startade dagen med sn kopp kaffe, spydde upp allt och fick näsblod+huvudvärk. Toppen!!!!
    Emma: du skulle inte vilja träffa mig nu, jag är bara trött, ont och less. Är det inte för tidigt att bli det i vecka 29?? Han/hon sparkar massor iaf och det älskar jag, mysigt!!! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vi hade sportdryck med essentiella i, ha ha.
    Samt så körde jag med bars, inte när de var på g på rikt men när vi kom in och jag var någorlunda som vanligt;)
    Sportdrycken var bra, men jag hade nog inte druckit om inte något gett mig dryck och påminnt mig om de:)

    Man blir glad av att höra hur du älskar träning liksom jag, kan se de framför mig hur du kämpar i K-hallen*LER*

    Ha en härlig fredagkväll
    Kramar

    SvaraRadera
  7. jossan: ja, det var härligt att skriva om träningen men samtidigt inser jag hur långt det är dit just nu. Känner mig mer som en invalid fläskpannkaka nuförtiden. Att varit stillaliggande/sittande i snart två månader med mina gener är ingen bra kombination men vad göra? Har idag gått 15 min promenad megalångsamt och känner att mer orkar jag inte just nu men ska successivt öka så fort viruset är helt borta. det blir jobb ikväll och sedan ska jag vara ensammys med asco. Magnus är inne i stan och träffar några kompisar från jobbet:)

    SvaraRadera