tisdag 12 januari 2010

Mellanmål!

När jag inte var gravid kunde jag lätt klara mig utan mellanmål hit och dit, lade hellre lite extra mat på tallriken på mina huvudmåltider då jag alltid varit tvungen att äta otroligt lite energi för att hålla vikten. Men dte är en annan historia. Idag äter jag två mellanmål varje dag och de kan se väldigt olika ut. Oftast blir det smörgås och frukt. Ibland ett litet glas mjölk till. Pålägg tycker jag är kul att variera trots att jags kulle kunna bli bättre på det. Här är några favoriter just nu:
- Tartex (vegetabilisk pastej) helst med oliv eller örter. inlagd gurka till :)
- Ägg med kaviar eller majonnäs. (d-vitamin från ägg och omega 3 från majonnäs)
- Ost (lakcium)
- Messmör med tomat (järn)
- Kokt skinka med senap (hittat en supergod från charken på ica här där vi bor som är tunnt skivad och griljerad)
- Leverpastej. (järn) Här är jag kräsen ochköper helst dansk bakad från chark eller som vi har nu från gårdsbutiken. inlagd gurka på självklart!

Idag åt jag minfrukost 05,30 med Magnus och det blev fil och musli. Inte alls lika bra mättnad som gröt så efter en timma åt jag resten av frukosten i form av smörgås och kamomillte. Redan nu kl 11 är jag vrålhungrig och sugen på chili con carne och rotfrukter i ugn från i går + att jag gjorde något av rödbetorna :) Slängde de inte jossan utan klyftade de + olivolja, grovsalt, rosmarin, flytande honung och in i ugn, gott!

Istället för lunch nu tog ja ett mellanmål: äpple, lite mandlar som jag hittade och 2 skivor av den goda kokta skinkan (jag vet, man ska inte äta pålägg utan bröd under men nu gjorde jag det;)). Plus att mocca mastern ropade efter mig så nu blir det kaffe, sedan kan jag nog klara mig 1,5 timma till innan lunch:))

5 kommentarer:

  1. Jag äter ofta pålägg utan bröd*LER*

    SvaraRadera
  2. Kosten, ja man behöver mer mat nu. Jag äter för första gången 2 lagade mål mat om dagen. Slarvat med det innan. Åt typ två mellanmål efter-jobbet-innan träning-mål, och sedan ett enklare när jag kom hem från jobbet. För lite egentligen. I know. Men jag var lite bekväm, och det funkade.
    Vad spännande med nytt jobb. Men kan tänka mig att tajmingen är sådär...Personligen känner jag att jag har mitt fokus på annat än jobbet just nu. Äve orken...Får jag fråga vad du ska föreläsa om??? Helt ok om du inte vill svara här:)

    SvaraRadera
  3. Jag arbetar som universitetsadjunk på inst. för mat, hälsa och miljö. Kommer undervisa inom näringslära, livmedelsvetenskap m.m. :)) Är dietist och personlig tränare i grunden och har arbetat på norra europas största id.anläggning www.iksu.se men halkade in på umeå universitet och började jobba där januari 09. Det var en mycket stort steg att säga upp sig från två arbeten som jag stortrivdes med i Umeå för att flytta "hem" men nu är jag så nöjd så.. :))

    SvaraRadera
  4. Hej Emma,
    Snubblade av en ren slump in här... ska skumma igenom vad du skriver och se om du lever som du lär ;)

    Borde kanske hiva iväg ett mail snart också...
    MVH
    Daniel R

    SvaraRadera
  5. Men hej Daniel!!!
    Ojdå, då måste jag skärpa till mig nu då när du skall läsa;) trodde aldrig jag skulle börja blogga men det har blivit lite som en öppen dagbok och tanken från början var att koppla det mer till kost och träning men det har blivit lite av varje. Just nu mot graviditet som jag håller på att kämpa mig igenom :) Ja, skicka ett mail!! Men till emmawallin79@hotmail.com i så fall. har ju slutat på iksu och flyttat "hem".

    SvaraRadera