måndag 11 januari 2010

Gudagod chili con Carne!!

Igår till middag gjorde vi chili con carne och det blev såå god! Just nu äter jag den till lunch och faktiskt ännu godare idag.

6-8 portioner blev det:

Ca 800 gram nötfärs (från våran underbara gårdsbutik i lindome:))

1 stor gul lök, hackad

3 små morötter, finhackade

1 stor vitlöksklyfta, pressad

1 burk krossade tomater

0,5 dl tomatpuré

ca 3 dl vatten

ca 0,5-1 dl rött vin

några matskedar kikkoman soja

salt och peppar

chilipulver ca 1 tsk

oregano

Majskorn på konserv, liten burk

1 färsk paprika hackad

bladpersilja, liten knippe hackad

1 stor färsk chili

2 burkar vita bönor i tomatsås

0,5 dl ketchup

1 msk socker


Fräs nötfärsen i lite rapsolja, tillsätt lök morot, tomatkross, puré, soja, salt, peppar, chilipulver, vatten och vin. Låt puttra ca 15 min eller längre. Smaka av med mer chilipulver, salt eller peppar. Tänk på att du skall ha färsk chili i också. Lägg i resterande ingredienser och låt sjuda ca 5 minuter, inte gott med överkokt paprika, persilja, bönor eller majs så låt själva grunden vara färdigkokt innan du lägger i det sista. Och som vanligt glöm inte smaka av! Åh så gott det blev! Vi kokade ris till och det blev en stor morot att knapra på bredvid idag.

4 kommentarer:

  1. Gud det där lät ju riktigt gott!!!
    Jag tränar också lydnad och spår, kör bruks med Alice! =)
    Startade BH provet i höstas o vill gärna göra BSL 1 med henne under nästa år, men det får se vad som hinns med ;-) Hehe... Just nu får hon vara glad om hon får gå en runda när hon ska kissa, annars får närmaste buske på gården duga, hehe...

    SvaraRadera
  2. Va gott det såg ut *dreggel*. Måste testa.
    Japp, nu hittade jag ditt inlägg. Är lite kass på att leta så långt tillbaka. Tack för dina ord. Värmer att läsa att någon kan relatera till det man känner. Angående viktuppgången så är även jag trygg med att jag kommer gå ner allt. Oavsett om det går automatiskt eller om jag får kämpa. Jag har inte gått omkring med tvätbräda. Men haft så lite kroppsfett att jag periodvis kunnat se konturer. Men har fått kämpa för det...
    Kram så länge:)

    SvaraRadera
  3. Det blev riktigt gott!! En lite annorlunda variant mot det trista vanliga så prova!
    Madde: det är svårt att hinna med allt man vill när det gäller hundens träning. Just lydnaden är det jag som kör medans Magnus min sambo även grejar en del med spår, uppletande m.m. Jag behöver nästan gå kurser hela tiden för att hålla motivationen uppe att träna men det blir ju både dyrt och tidskrävande i längden. Vår nästa hund blir en tik, gillar deras personiga framtoning. Hanar är så naiva, spontana och underbara men när jag tänker tillbaka på min förra tik var det något speciellt. Själv har jag inte kunnat gå en enda riktig promenad på snart två månader med Asco p.g.a. mitt virus så Magnus har fått dra det lasset. Asco är krävande och behöver mycket motion, i morgon skall han till stallet på dagis och det är som paradiset för han :)

    SvaraRadera
  4. Carro: Jag ser fram emot att fortsätta läsa din blogg, man har ju mycket egna tankar unde denna tid som kan vara skönt att veta att man inte är ensam om.

    SvaraRadera