fredag 4 september 2009

VÄLLING!

Jag älskar verkligem välling men köper det aldrig för jag tycker det är skamlöst dyrt! (Ja, jag är en snål knalle från Borås;)). Men igår kom det som en blixt från klar himmel, kan väl inte vara så svårt att göra själv? Och det var det inte! Drack det till lunch idag också med en kaviarsmörgås och keso+banan. Prova själv:
1 stor portion:

2 dl mjölk. Igår tog haf bara mellanmjölk men tyckte det blev för "tjockt" så blandade lite idag

2 msk havregryn

2 msk fint rågmjöl (funkar säkert med grivt också men jag får ju inte köpa hem något nytt:))

Salt och socker

Vispa i grynen och låt allt puttra upp. Sjud någon minut och mixa med stavmixer noga till en slät välling. om det blivit för mycket gryn, mjöl så späd med mera vätska. Salt och socker efter smak. Drick direkt. Igår lät jag det stå och av havren blir det lite "slemmigt". Jag är övertygad att det går använda alla möjliga spannmål till denna välling så det är bara att plocka fram det ni har och börja mixtra. I morgon skall jag nog prova med grahamsgryn och vetegroddar. viktigt är att det reder någorlunda så man får den sådär fyllig, mättande och så len efter mixningen.


Smaksätt vällingen med t.ex. kardemumma, kanel, inte vet jag men prova. kanske det är gott med en klick keso och bär i också:)

2 kommentarer:

  1. Åh. tips tycker vi om:)

    Ha en skön fredag tjejen!

    SvaraRadera
  2. Ja, detta måste ni prova om ni tycker om välling. Ett bra komplement till gröt även om det inte blir samma mängd gryn/mjöl per portion. Men för mig var detta toppen! Skall nog prova en ny variant idag. Detta blir alternativet till drinkar, haha!

    SvaraRadera