torsdag 3 september 2009

Kanske godaste brödet på länge. och en härlig röra

Jag älskar verkligen att baka bröd. Inte kakor eller efterrätter för det är jag urdålig på (tur är väl det;)). Sista åren har jag inte ätit mycket mjukt bröd utan mer hårdbröd. Kanske att jag tagit upp intresset igen, just nu står iaf en deg och jäser. Och som jag lovat mig själv skall alla förråd tömmas så gott dte går innan flytten, därför innehåller degen följande:
- En gröt som jag kokade på dinkelflingor och lite rågmjöl
- Rörde i nästan en burk kesella 1%, 2 dl äpplemos, 1 dl pofibrer, 1 dl krossade linfrön, 1 dl vetegroddar, 1 dl solroskärnor, 0,5 brödsirap med malt.

När det var fingervarm rörde jag ut smeten med 50 gram jäst och sedan arbetade jag in rågsikt tills den nästan släppte från bunken. Tycker inte om när det blir för mycket mjöl i degen, risk att brödet blir torrt. Brukar ibland arbeta in lite mer efteråt när man bakar ut brödet. Nu väntar jag och min mage spänt på hur det skall smaka och om jag känner mig själv rätt blir det ingen lagad middag utan nybakt bröd och en kopp the.


Kanske skall göra den goda röran jag gjorde igår och blandade i pasta idag och ha som pålägg:

crabstick

keso

mildost

fetaost 10% (smula den rejält, den är torr!!)

hackad paprika

persilja

Salt och peppar


vad tror ni?? Och så pluggar jag kost vid graviditet så länge. Verkar vara en otroligt simpel kurs för att vara på avancerad nivå men jag skall inte bli för kaxig än. Var och tränade bröst, axlar, triceps innan och det är bara freemotion som gäller nu innan vi skall skiljas åt :(

4 kommentarer:

  1. Hejsan igen!
    klart jag komme följa din blogg trots att du flyttar :) blir spännande att se vad som sker i den!
    Förstår att du saknar vovven- och killen. Har själv haft hund så jag vet hur det är att vara ifrån den.
    Men jag måste säga att jag är impad av hur bra diciplin ni har på hunden, det krävs ifs för en sådan stor hund och ras-men alla tränar inte sina hundar(som ni gjort) orkar inte rättare sagt-vilket hunden får lida för samt personer som möter dem.Men jag har mött vovven flera ggr och blir lika glad/impad varje gång-ni har gjort ett bra jobb med honom :)

    Förstår att du inte känner att du fick utvecklas på IKSU om du inte fick jobba med det du ville-kosten-men jag hoppas att du nu i framtiden får jobba med precis det du vill-det är viktigt att känna att man trivs och gör det man verkligen brinner för!

    Ska du flytta till Borås för gott?

    Ha en fortsatt fin kväll!!
    MVH Lina

    SvaraRadera
  2. Brödet ser himla gott ut!

    SvaraRadera
  3. Åsa: Brödet blev ljuvligt! Saftigt, lite syrligt från kesellan och rågen och matigt med fröna. En skåprensning kan ibland överraska:)

    Lina: tack för alla fina vitsord om Asco och jo, han är nog hyffsat duktig utifrån hans ålder. Han är ju bara drygt året. Önskar att jag hann träna han ännu mer, skulle verkligen vilja tävla i spår. Men då ingår det ju även lydnadsmoment som vi måste traggla in. Hoppas jag får mycket tid och ork nere i Borås. Som det ser ut nu stannar vi nere i södra Sverige men det beror väldigt mycket på arbetsmarknaden också. Men vad har du haft för hund då? Ha det! //Emma

    SvaraRadera
  4. hej igen!
    ojdå är han bara dryga året...då är det ännu bättre :)
    Södra sverige är fint, har själv bott i skåne dock inte i Borås.
    Jag har haft en schäfer,samt så äger jag en liten hund nu som dock inte bor hos mig pga studier(går inte ihop med tider), så jag saknar honom så mycket-det är en blandning mellan lasha apsho och papillon sötare får man leta efter ;)

    Ja arbetsmarknaden är ju som den är men på något sätt så tycker jag att den ser bättre ut i södra sverige...får hålla tummarna för det!!

    Nej nu är det sart dax att ta sig ut i de hemska vädret!
    ha en fin dag!
    mvh Lina

    SvaraRadera