måndag 14 september 2009

lingonbröd

Jag kan nog inte bara lägga upp ett recept utan att babbla massa runtomkring det. Sitter men min andra tekopp här och pluggar men tar en lite paus. har fått dille på örtte och druckit mig fördärvad på citron/ingäfärste från friggs (jag vet jossan, såg att även du tycker om det;)) men igår köpte jag ett med hibiskus i, jättegott! Nu fick det dock bli nyponte som andrakopp. Igår var jag riktigt i matlagningens värld. Förutom biffarna gjorde jag jättegod veckosallad med mangobalsamvinäger i. jag bakade även bröd och hade i massa lingon denna gång:
50 g jäst

5 dl vatten + 1,2 dl dinkelflingor+1,5 dl havregryn + 0,5 dl fint rågmjöl. kokade ihop till en gröt och hällde i lingon direkt, ca 2-3 dl tror jag. Vi plockade dem i hjoggmark för några veckor sedan på den gamla goda tiden då Magnus och Asco var kvar:) Hade även i brödsirap med malt, ganska mycket för att balansera syran från lingonen.

När gröten svalnat till fingervarmt blandade jag det med jästen och sedan arbetade jag in vetemjöl special med fullkorn. En ny variant som verkligen var superbra! Vill gärna ha specialvetemjölet för extra gluten gör brödet så bra på alla sätt! Och icke att förglömma hade jag även i pofibrer som jag verkligen fastnat för. Potatisfibrer som inte ger någon "grov" känsla i brödet men tillför massa fibrer. Så har du lite lingon i frysen, ta fram dem och baka bröd. det går ju även ha lingonsylt.

1 kommentar:

  1. Hi hi, lika där med:)
    Jag brukar köra på de i perioder, sedan blir man less och testar något nytt, men vi gillar de båda här hemma. Brukar ha kanel, rött te från friggs. Något vi mera gillar är chai, vanligt chaite man kan köpa på påse, men en välgjord chailatte hos Costas är underbart go!!

    Duktig du är som bakar, jag har varit dålig på de på slutet, kommer nog in i någon sådan period sedan...kanske mellan blöjbyten, babymys, träning och annat skoj.:D

    SvaraRadera