söndag 6 september 2009

Fiskpudding får avsluta dagen

Söndagen börjar lida mot sitt slut (iaf för mig som går och lägger mig typ 21-22:)). Började dagen med att gå till iksu och körde rygg, baksida axlar och biceps. Gick bra! Säger inte mer än så;) Sedan blev det lite snabba ombyten med frukost nr 2 och ombyte innan jag och Lina drog runt på lite tur. Tack Lina för att du frågade, jag behöver det! Vi åkte bland annat upp till sporthuset på ersboda och sedan till Willys. är det något jag är nördig på så är det att åka till olika mataffärer, speciellt med lina. Vi går runt som två freaks och ger varandra tips om olika maträtter, verkligen kul! det blev lite annat än det som stod på listan, bland annat vegetariska burgare som tydligen skall vara toppen. Gjorda på soja och det är ju tummen upp! Sedan lite laxbullar, laxpanetter m.m. Och något mysko som skall likna chokladpudding men jag är skeptisk. Det var egentligen bara kakaopulver och majsstärlekse i så man blandar själv i socker eller sötningsmedel vad man vill (jag tog hälften hälften) och sedan kokade man upp mjölk och rörde ner detta. Står i kylen och skall svalna nu men vi får se senare på betyget. Kan nog bli gott med skivad banan till.

I e.m ringde kära Anders vilket var jättekul, han hade hittat gamla skolarbeten vi gjort när vi var insnöade på GI-metoden bland annat, haha! Men vår motivation fanns där, oj vilken drivkraft vi hade. Dock tycker jag att vi båda har en mycket sundare inställning idag till träning, mat, livet ja allt faltiskt när jag tänker efter. Jag saknar dig Anders!!!

Nu till receptet jag tänkte skriva om. Vlev så sugen på fiskpudding igår att det får bli dagens middag. Det är så enkelt att göra i en handvändning men helst skall man ha en matberedare tycker jag för att få riktig fiskfärs.
6 portioner:

- 5 dl okokt ris. Jag hade italienskt arborioris som är mer likt grötris och innehåller mycket stärkelse som binder ihop puddingen. detta kokade jag klart.

- 400 gram sejfilé + ca 150 gram laxfilé. Självklart tar man vilken fisk man vill här men jag tycker det är gott att ha två sorter varav den ena är lax. Hacka fisken så mycket du orkar eller kör snabbt i matberedare till en färs. det brukar även gå att köpa fiskfärs i fiskbilen men till ett högre pris då.

2 ägg+ca 2-3 dl mjölk. Vispa ihop. Tillsätt frusen dill och så hade jag frusen gräslök också som måste gå åt. Dock är det gott att bryna lite finhackad gul lök och blanda i annars.

Salt och peppar.


Blanda allt och fördela i en smord ungssäker form. Ca 200 grader i kanske 30 min. Jag måste bli bättre på att notera hur mycket jag tar av vad märker jag nu för att göra recepten lite mer "proffsiga". men det är det matlagning handlar om för mig. Att våga experimentera, testa, prova. Det brukar till slut bli bra om man har någorlunda känsla för detta med matlagning. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Fiskpudding har jag aldrig gjort..har nog inte ätit de hemma heller under uppväxten.
    Oftast så blir de lax här om de är fisk på tur, älskar lax och de är både enkelt och gott.
    Dock upplever jag stor skillnad på lax och lax..vissa filebitar man köper..4-packen kan vara väldigt ljusa, inte gå mot rött, dessa tycker jag jämt blir torra, de säkert nå billig lax de avlat fram med superfart så de finns inge fett i dem:P Vet inte om jag inte kan tillaga och misslyckas men tycker jämt de ljusa bitarna blir torrisar.

    Vet inte om du upplevt detta med lax, har aldrig upplevt att de blivit så om jag köpt en hel laxsida.

    Ha nu en skön kväll och jag ska nu sluta upp med mitt fiskbabbel.=)

    SvaraRadera
  2. Jossan, du måste prova fiskpudding!! Så gott och enkelt. Går variera hur man tycker. Men även laxpudding är ju gott med skivad potatis, lax och äggstanning. :))

    SvaraRadera