söndag 13 september 2009

godaste vegobiffarna med sojabönor!

Jag har ju lovat mig själv att försöka röja ur skafferi och frys så mycket som möjligt innan flytten och igår morse lade jag därför sojabönor i blöt som jag kokade på kvällen. Efter att ha gått och klurat på vad jag skall göra med dem fick det bli biffar, supergoda! Baljväxer är super att äta när man är gravid (självklart annars också), de ger mycket järn samt en del folsyra som vi behöver extra av för att förebygga ryggmärgsbräck hos fostret. Kikärtor är de som innehåller mest folsyra, jag rekommenderar ändå att man som kvinna tar tillskott, även tiden innan man planerar att bli gravid för att bygga upp ett förråd.

Tänk på att bearbeta smeten mer än för biffar med köttfärs i (som blir trådig om man grejar för mycket med den). Och som vanligt är jag dålig på mängder men något sånt här blev det ca 14 biffar så det blir ju en del matlådor också:

2-3 dl okokta sojabönor som man läger i blöt ca 10 timmar och kokar enligt anvisning på paketet

1-2 dl kokt ris, jag hade arborioris som innehåller mycket stärkelse. Ta en sort som klibbar mycket, gärna grötris.

1 palsternacka, finriven

1 morot, finriven

1 lök, finhackad

1 ägg

persilja, frusen ca 3 msk (jag tog det jag hade kvar:))

Salt och peppar, ganska mycket då baljväxter har en neutral smak.


Blanda allt väl med händerna, bearbeta länge som sagt var. Forma till tjockare biffar och bryn dem i flytande margarin. Låt dem vila en stund innan servering. Jag kommer göra en veckosallad till tror jag.

1 kommentar:

  1. Jag vill testa dessa:)
    Undra som flundra om J gillar vegbiffar... de går nog:)

    Ta hand om dig och lillmagen.
    Kram

    SvaraRadera