måndag 15 juni 2009

Bräserad fyllt kycklingbröstfilé

Detta blev en sån där måltid vi kommer minnas. Jag gjorde som cajsa varg och tog vad jag hade hemma. Rosévin som blev över från helgen fick ej gå till spillo samt liten ostskalk som låg i kylen. Så här blev det:

4 kycklingbröstfiléer

Riven ost, valfri sort (gärna mager om man vill hålla igen;)) ca 1,5 dl

Basilika, färsk, frusen eller torkad

Vitlök, pressad ca 2 klyftor


Rosévin, 2 dl

Vatten 1,5 dl

Kycklingfond ca 1-2 msk

Pasta rossa, kryddblandning från Santa Maria (kan självklart uteslutas)

Sat och peppar


Mellanmjök ca 1-2 dl

Vetemjöl ca 1-2 msk


Gjorde såhär: Gör ett hål i kycklingfilén vid den bredaste sidan. Låt inte hålet vara mer än 1-2 cm, då undviker du att fyllningen åker ut igen;) Arbeta fram en ficka i filén som du sedan fyller från hålet med ostblandningen (ost, vitlök, basilika). Bryn dessa i t.ex flytande margarin.


Skaka ihop alla övriga ingredienser och häll över kycklingfiléerna, låt fonden puttra in i kycklingen tills den är ca 70 grader innertemperatur. Lägg gärna över den i ugnsfast form och varmhåll. Öka temperatuern på såsen och reducera ner den tills du tycker smakstyrkan är bra. Det vanligaste är att man nu späder med grädde och ytterligare reducerar. MEN! Jag skakade ihop en toppredning av mellanmjölk och vetemjölk som jag redde av såsen med. Gick kanske åt 1,5 dl mjölk totalt och 1-2 msk vetemjöl. Såsen blev helt gudomlig och kycklingen likaså. Servera till vad du vill:)) Vi åt sallad till och hälften sparar vi tills i morgon.


Var inte rädd att prova dig fram i köket, häll på lite här, krydda lite där och du blir bättre och bättre på att känna dig fram vad som passar till vad. Tyvärr lägger jag aldrig på minner hur mycket jag tar av respektive ingrediens men det är det som gör det så roligt, det smakar aldrig lika från gång till gång. Lycka till vid spisen! Min underbara brorsdotter Angelina visar hur man INTE skall mata en hund vid bordet:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar