fredag 26 mars 2010

En underbar start på helgen!!

Det känns i kroppen min att det är nääära nu :) Svårt att beskriva hur men det bara känns. Sover knasigt, vaken mycket och svårt att fokusera. Idag var jag helt färdig efter att varit iväg och haft ett kostsamtal med en klient och handlat lite småkrafs. Höll verkligen på att somna sittandes vid datorn och vetskapen att Asco skulle ut gjorde mig ännu mer trött. MEN jag bröt det! Kokade kaffe, hällde på termos, packade filt, lite bulle, Asco godis m.m. och drog iväg till Pickesjön som ligger en liten bit härifrån. För länge sedan när jag bodde i Borås brukade jag och hundarna ofta åka dit och gå runt sjön, grilla, bada m.m. så jag visste ett ställe med både bänk och bord. Jag blev varm i själen när jag såg att allt fanns kvar i gläntan :) Vi tog först en 20 minuters promenad med lite pinnsök i skogen. Sedan har vi varit ute i 2 timmar och haft det så gött! Jag har rättat tentor och Asco har röjt runt med pinnar, mossa, snö m.m. Han har vårkänslor tror jag :) Tränade lite med han och dessutom gick massa hundar förbi så då passade vi på att träna inkallningm stadga m.m. Han är så duktig! En ljuvlig eftermiddag iaf! Nu skall jag göra köttgryta av fransyska med svartrötter, palsternacka, lök, messmör fond, creme fraiche m.m. Blir nog en god fredagsmiddag tills Magnus kommer hem. Underbara Jessica skall komma snart på en kopp kaffe också plus lite tvätt som skall fixas. Nja...jag tar det sådär lugnt men försöker ändå lyssna på kroppen. I helgen blir det lugnt och skönt, vem vet kanske spöket bestämmer sig för att komma ut innan påsk:))

4 kommentarer:

  1. Ville bara säga trevlig fredag och skicka en kram till dig och magen. Nu ska de vara tungt men snart så kommer de vända och gå åt rätt håll igen*LER*

    SvaraRadera
  2. Spännade med bebben :-)
    Jag har en fråga till dig. Vet du hur bindväv och kost hör i hop? Kan du rekoemndera någon bra källa där jag kan läsa mer. Vid ett par tillfällen har naprapater (olika) sagt att min bindväv inte mår så bra.
    MVH
    Åsa B (Iksu viktgrupp)

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!
    Bindväv är som ett tunnt segt skyddande lager som ligger runt och emellan muskelfibrerna. Som ett mjukt skelett och olika muskler har olika mycket bindväv. Just när det gäller maten så innehåller t.ex. gamla djur och därmed kött från äldre djur mer bindväv och därmed behöver de tillagas längre tid (jmf nötköttets bringa) medans unga djurslag som kyckling inte innehåller mycket bindväv alls. Vad gäller din bindväv kan jag inte hjälpa dig, din kost påverkar inte vad jag vet kvalitén på din egna bindväv. Så du behöver inte sluta äta mat som innehåller mer bindväv med andra ord! :)) Däremot kanske din bindväv är spänd och det kan i sin tur göra att du får ett högre tryck inne i muskeln. Hoppas allt går bra annars där uppe för dig! //Emma

    SvaraRadera
  4. Hej Emma!
    Ok. Man kan alltså inte påverka sin egen bindväv med kosten, utan jag kanske ska satsa på bindvävsmassage eller dyl för att komma till rätta med den. Jag bor numera i Linköping :-) Saknar dock Umeå! :-) Jo det går ganska bra ändå, även om jag har en bra bit kvar på min resa. Lycka till med det som komma skall!! :-)
    Kram

    SvaraRadera