söndag 5 juli 2009

Broccolisoppa

Ja den blev så god att jag måste lägga upp mitt recept. Som vanligt har jag inte riktigt koll på mängder men prova dig fram:
1-2 msk olivolja
2 gula lökar, grovhackade
20 cm purjolök av det gröna, grovhackad
2 potatisar, fickhackade
2 vitlöksklyftor, pressade
Vatten 5 dl
Grönsaksbuljong 1,5 tärning
Broccoli frusen (men säkert godare med färsk som dock behöver koka lite längre) ca 500 gram
Salt och peppar efter smak
Mjölk ca 3 dl
Vetemjöl ca 1-2 msk

Gör så här: Hetta upp olivoljan och fräs all lök och potatis. Späd med vatten + buljongtärning. Puttra under lock i ca 3 minuter. lägg i broccolin och låt den bli genomkokt. Använd mixerstaven och mixa soppan relativt slät. Skaka ihop mjölet med lite av mjölken och red soppan. Späd med resten av mjölken. Låt puttra ytterligare några minuter för att få bort mjölsmaken. Smaka av med samlt, peppar och lite socker rundar av smaken. Jag åt den som den var men lyxa gärna till den med ädelsost, något bröd till m.m. till festen.

2 kommentarer:

  1. Hejsvejs!

    Länge sedan jag gjorde en soppa, kanske dags snart. Broccoli är såå gott!

    Kramar till dig och önskar dig en fin dag. Trots grått väder

    SvaraRadera