onsdag 11 november 2009

Potatis och purjolökssoppa till lunch :)

Igår var vi hos barnmorskan igen och fick för första gången lyssna på vårat barns hjärtljud, jäklar vad det dunkade på där inne:)) Helt otroligt att då och då bli påmind att det faktiskt bor någon inne i mig, samtidigt lite skrämmande. Det har hänt mycket sedan sista inlägget. Vi har bland annat varit i Stockholm, London, jag har fått lite timmar på Göteborgs universitet och hoppas hoppas på mer!! Undervisning i kök för dietiststudenter och det är jättekul men krävande. Har massa plugg kvar i kursen kost vid graviditet och amning men det är verkligen intressant!! Skall skriva ett arbete om vegetarisk kost under graviditet och amning inför förläsningar och kurser jag eventuellt skall hålla i Göteborg på födelsehuset.

För övrigt mår jag upp och ner än, haft sedan i måndag spänningshuvudvärk och till slut går det så långt att jag kräks. Efter känns det lite bättre men jag kan inte förstå vart det kommer från?? Börjar tyvärr misstänka att min kropp svarar negativt på styrketräningen, var i söndags och körde rygg med Magus och det var såååå kul!!! Men jag tror att huvudvärken som kommer från rygg och nackmuskulaturen tyvärr beror på träningen så nu vet jag inta vad jag skall göra. Tar ju raska promenader och får faktiskt ut en del konditionsträning av det speciellt i uppförs backarna;) men trist är det för nu tänkte jag träna idag men vågar inte, rädd att migränattacken ska komma tillbaka..

Har iaf nu på morgonen svängt ihop en underbar potatis och purjolökssoppa. Fick massa fin mjölig potatis av pappa som jag behöver göra något av så det blev såhär:
Till en stooor gryta behövs:
8 gigantiska mjöliga potatisar eller 16 mindre skalad och i bitar
1,5 stor purjolök grovt strimlad. OBS! Tvätta noga speciellt om du är gravid och använd hela löken
1 morot i bitar
3 palsternackor i bitar
2 msk rapsolja
1,5 liter vatten + 3 buljongtärningar
1 liter mjölk. Jag hade standardmjölk hemma som behövde gå åt och det blir godast med denna också. Fetthalten i soppan blir otroligt låg ändå men krämig!
1 stor knippa bladpersilja, finhackad.
Salt och peppar efter smak

Fräs löken i oljan, häll på alla övriga ingredienser förutom mjölken. Låt koka tills potatisen är sönderkokt nästan. Späd med mjölken, mixa med stavmixer eller stöt soppan tills den är krämig och alla stora bitar är borta. Smaka av med salt och peppar. Strö över all persilja och rör ner i soppan. Servera med ett gott bröd, gärna en klick keso i soppan. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar