lördag 16 maj 2009

Kontrastmetoden gav träningsvärk!!

I fredags eftermiddag hade vi utbildning i gymmet och som alltid är det lika kul! Idag stod styrkeresan, kontrastmetoden på schemat och det var självaste Anders Lindsjö som ledde denna dag. Anders arbetar på Eleiko och har deltagit i OS med olympiska lyft. Otroligt inspirerande och kunnig man med en mycket speciell pedagogik. Vi alla kände oss nog en smula nervösa i början när vi t.ex. skulle ställa oss i armhävningsstartposition och Anders gick runt och korrigerade oss med kvastskaftet:) Därefter fortsatte vi att värma upp med vertikalhopp med varandra på ryggen!! Utfallssteg, benböj m.m. Och allt skulle utföras med tanke på trepunktsregelen. 1. Ryggen i lod 2. landa korrekt på fötterna 3. knä spårar över fötterna. Jag var helt slut efter uppvärmningen och det var nu kontrastmetoden startade. Den går ut på att man kör ca 5 repetitioner tung styrketräning med påföljande lätt explosiv träning. t.ex. tunga benböj med påföljande vertikalhopp med hantlar samt explosiva tvåbenshopp framåt. Behöver jag säga något mer? Det var otroligt kul med lyften men hopp är inte min grej;) Blev jättetaggad att fortsätta med olympiska lyft, vi gjorde även hängande frivändning med utfall som var svårt men kul. Anders korrigerade mig och tydligen har jag för stark rumpa och för svag magmuskulatur (vilken nyhet...) Men detta beror troligen på för korta fotleder så jag måste fortsätta med mina rörlighetsövningar. Min sambo var otroligt duktigt och framförallt var det jättekul att han var med denna dag. Träning är ju vårat största gemensamma intresse och det är alltid underbart kul att få vara tillsammans då:) Även om vi båda är lite skeptiska till denna metod så var det otroligt insprirerande och givande att prova på. Och det känns i hela kroppen trots att det är söndag idag. Framförallt bålen och benen, perfekt!!

1 kommentar: