fredag 22 maj 2009

Gör egen sushi!

Idag när jag läste Jossans blogg var det första mina ögon såg "göra sushi" och gissa om jag blev sugen. Köpesushi tycker jag är lite sådär, för mycket ris och för lite fisk:) Så då gör vi egen istället, hur enkelt som helst. Nu skall vi bege oss ner och inhandla noriblad, sushiris, lax, tonfisk, wasabi m.m. Vi Brukar även göra några icke japanska varianter med färskost, rökt lax, avokado, ruccola, paprika m.m. Om du inte testat förr, tveka inte! Just ja, inlagd ingefära får vi inte glömma:) För övrigt skiner solen här i Umeå...

2 kommentarer:

  1. Godmorgon Emma
    Hoppas det blev gott och lyckat. Vi brukar använda grötris, betydligt billigare och lika gott.
    Sen ett litet tips om man är många..man hackar upp massa grönt, olika sorters fisk och räkor, crabbsticks.. lägger upp allt fint sen delar man nori ark i 4 och alla gör sin egen lilla sushi rulle direkt på tallriken och äter med händerna, enkelt och rysligt gott. De gjorde jag och Stinis en gång när hon sett tips i mattidning. JÄTTE smidigt!

    Ha en underbar dag
    Kram jossan

    SvaraRadera
  2. Ja, vi sa det i affären att vi borde köpa grötris istället men vi föll dit och köpte det dyra.. Blev gott iaf, dock var vi lite snabba på att göra maki när riset fortfarande var för ljummet, haha. Men dagen efter var de faktiskt ännu godare! Jag var med hos Stina en gång när hon hade lagt upp det på det sättet att man gjorde sin egna. Fråga Anders hur det gick för han;)

    SvaraRadera