tisdag 1 juni 2010

avslut eller fortsättning?

Ja det är frågan. Jag har lännt mig omotiverad att blogga sedan Tuva kom, men ändå många gånger under dagarna tänker jag "åh det vill jag skriva om i bloggen" men det blir aldrig av. Tuva är nu sju veckor, växer fint och mycket händer varje dag. Jag har återhämtat mig jättebra och kommit igång med träning (på hemmaplan än så länge). Vi har ju nästan som ett litet gym hemma med:
Balansbollar
Flexbollar
Matta
Kettlebells 24 kg,32 kg och nu snart kommer 16 kg också :)
Hantlar med lösa viktplattor, flexband
m.m.
Igår körde jag för första gånge benböj. Körde med boll mot vägg och bara till 90 grader med egen kroppsvikt. Jätteförsiktig med bäckenbotten än och det kändes faktiskt bra!!
Körde även triset med axelpress, liggande enarms pullover med hantel på boll (jävlar vad det tog på latsen) och liggande tricepspress på boll :)) Idag känns det i kroppen, kul!! Armhävningar börjar jag alltid mitt pass med efter att ha cyklat 20-30 min, grymt bra övning för hela kroppen, bålstabiliteten, serratus anterior, bröst, axlat, triceps, mage m.m.

Träningen är annorlunda hemma, passar på när Tuva sover men igår ville hon bara sova 20 min intervaller så mitt träningspass blev ca 2,5 timma men jag hade bestämt mig!! Promenader blir det mycket av också speciellt när Asco är hemma. Fort har ändå flåset kommit tillbaka, mycket p.g.a. cyklingen här hemma tror jag.
Idag skall jag till barnmorskan på efterkontroll. Känns nervöst men kul! Vill framförallt få klartecken kring träningen, jag är hela tiden ganska rädd att rotera bäckenet, överbelasta bäckenbotten.
I förrgår blev jag stolt faster igen, jag fick nästan förlösa min brors fru hemma, haha. Körde i ilande fart hem till henne innan bror hann ta sig loss från jobbet och hämta henne. lite skillnad från min 2 dygns förlossning ;)
Nu ska jag hoppa i kläder, göra iordning Tuva, skjutsa Magnus till jobbet och sedan åker vi ut till bror och hans härliga tjejer. Vädret verkar ganska lovande..

4 kommentarer:

  1. Hej och Grattis till lilla tjejen.
    Får jag fråga: vad innebär det att "rotera" bäckenet?

    Anledningen att jag frågar är för att jag själv lyckats "tipp bäckenet frammåt" genom att vara för stel i höftböjaren. Ger mycket ryggproblem! Är det något åt det hållet?

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa! Ja precis som du tänker är det. Ett ben kan då upplevas vara kortare och man blir sned och belastar kroppen fel. Under graviditet och efter är man extra känslig i alla leder och fogar iom att de är uppluckrade och mer rörliga p.g.a. hormonet relaxin. Men ja kör på för fulla muggar nu och har då inte ont någonstans :) Du måste stretcha höftböjaren ja men den kan vara svår att komma åt själv. Tränar du på iksu? Anlita Lina strömvall som även kan hjälpa dig att stretcha den. Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Hej Emma,

    Skönt att du kan komma i gång med träningen så snart igen :-)

    Nej har ju (tyvärr) flyttat till Linköping, så jag kan inte träna på IKUS längre... Men jag har funderat på att gå på sjukgymnastik. Kanske borde göra slag i saken!

    SvaraRadera